Carnavalsoptocht Ooij

 Na de optocht in Leuth was het de beurt aan Ooij. Veel van de wagens uit Leuth reden ook mee in Ooij, waar ook de straten van de optochtroute weer prachtig versierd waren. Maar toch ook waren er weer andere groepen en gezamenlijk trok er weer een bonte stoet aan praalwagen, groepen en individuelen door het dorp. zie de foto's  dscf4368

 

Prachtige Poldercarnavalsstoet zet Ooij op stelten.

Een optocht van meer dan 35 wagens, groepen en individuelen, een rij van wijzen en zotten, liet de andere mensen met dwaze afwijkingen zien hoe zij al een paar dagen tegen de wereld aankijken. Politieke gebeurtenissen ook andere rariteiten werden onomwonden aan de kaak gesteld. De vreemde (vogel)wethouders in Millingen, de bevers die van hun bazen onze Polder tot waternatuur mogen maken, maar ook de milde aardige woordspelingen van het "vistuig", de groep midden in de Roos, de (G)ooijse vrouwen, wisten met prachtig toneelspel professioneel het publiek bij hun opvatting van de werkelijkheid te betrekken. Ook konden de omstanders de prachtig geconstrueerde wagens bewonderen. Aan sommige rijdende producten kon je zien dat binnen een aantal carnavalsverenigingen zich een generatiewisseling aan het afspelen is. De jongeren komen met wagens die nog op weg zijn naar de perfectie, terwijl andere gerust al juweeltjes van carnavalswagenbouwkunst genoemd mogen worden. De Millingse Prinsenwagen was in dit opzicht in een woord af, de Prins in zijn "eigen gereedschap" een prachtig nog functionerende benzinesoldeerbrander, compleet met vlam en pomp. Daar zit niet alleen uren werk maar ook een bijzondere creativiteit in. Ook de wagen met het jeugdkulturhus mocht er zijn en niet te vergeten de beide Ooijse Prinsenwagens. De "Bijenwagen" van de Prins maar vooral de Ooijse Jeugdwagen met de inspiratie op Harry Potter, compleet met alles er op en er aan voor de jeugd, verraden vakmanschap. Immers zo'n wagen bouwen kost niet alleen veel "vrije"tijd, maar ook inzicht in wat technisch wel en niet kan. De wagens moeten veilig zijn, licht gebouwd, anders komt hij niet vooruit, binnen de "maten van de straat" blijven en natuurlijk ook bewegend functioneren, dus met eigen stroomcentrale aan boord bijvoorbeeld. Verder moet hij berekend zijn op alle weersomstandigheden, hitte misschien niet zozeer, maar wel kou, regen, sneeuw en vooral wind en natuurlijk ook nog de veiligheidsvoorschriften. Dus…  Maar degenen, die dat willen, hoeven dat niet allemaal op eigen kracht te doen, want er is deskundige hulp in de verenigingen aanwezig en nu maar hopen dat deze mensen het volgend jaar weer druk hebben. De Boerenbruiloft was volgens de organisatoren ook weer erg druk bezocht. De nieuwigheid met een "buut van buuten" dit keer uit Malden, kwam erg goed over en er werd veel gelachen, en daar kom je toch voor. Veel receptiegangers bleven dus "hangen".

De optochtjury had er dit jaar een moeilijke klus aan. Veel wagens van ongeveer hetzelfde niveau scoorden goed op de criteria van "Carnavalesk" en "Algemene indruk" en toch waren er maar een paar prijzen te vergeven dus.. geen prijs betekent niet dat er geen kwaliteit is geleverd, net zo min als je kan zeggen dat degene die als vierde aankomt tijdens de Elfstedentocht niet kan schaatsen. De eerste prijs bij de wagens ging naar de "Bevers" uit Ooij, de tweede naar de "Exters" uit Millingen en de derde naar de "Vreemde vogels op de motorfiets uit Millingen". Bij de groepen waren het allemaal Ooijsen die in de prijzen vielen de eerste voor de "voor Carnaval in de wieg gelegd", de tweede voor WOK alone en de derde voor de "(G)ooijse vrouwen". Bij de Paren gingen de prijzen naar: resp. "het Vistuig"en "Schot(s) in de Roos". De speciale prijs voor de Ooijse wagens ging naar "De Bevers"(1ste), "Boerin zoekt man" (2de) en "Wij snipperen" (3de). Volgens "Mister Ooijs Carnaval" Tiny Huijbers, krijgen degenen die niet in de gelegenheid waren hun prijs in ontvangst te nemen, deze thuis aangereikt. Piet Soerier.

Geef een reactie